Stefan Wesołowski – Liebestod

Stefanwesolowski-liebestod[cd, Important]

Stefan Wesołowski is een bijzondere Poolse violist, componist en arrangeur. De in 1985 geboren muzikant studeert zowel aan de muziekacademie in Gdańsk als aan de Académie Musicale de Villecroze in Frankrijk. Ondanks zijn klassieke opleiding heeft hij een voorkeur voor moderne composities met zowel klassieke als elektronische instrumenten. Nadat hij als kind diverse klassieke liturgische werken voor zijn rekening neemt, debuteert hij in 2008 met het geweldige Kompleta. Hierop combineert hij de klassieke geluiden van een strijkkwartet met melismatische zang en elektronische soundscapes. Daarnaast geeft hij vaak acte de présence op de albums van zijn landgenoot (Michał) Jacaszek, wat goed aangeeft in welke hoek je hem zoeken moet. Het is een veelzijdig muzikant waar we nog veel van kunnen verwachten in de toekomst.
De jonge componist komt na zes jaar met het langverwachte Liebestod op de proppen. Hij ontleent de titel aan Wagner’s Tristan Und Isolde, hetgeen iets zegt over de primaire inspiratie van dit alles. De muziek is echter uiterst modern zonder letterlijke referenties aan de oude meester. Het is geschreven voor piano, blaasinstrumenten, strijkers en elektronica. Wesołowski neemt naast de composities en arrangementen ook de viool, altviool, piano en elektronica voor zijn rekening. De overige instrumenten als trombone, cello, altviool, tuba, Barokke fagot, piano, zang en soundscapes komen van zijn 10 Poolse gastmuzikanten. Daarbij zijn de diverse soundscapes afkomstig van de gerenommeerde artiesten Tomasz Bednarczyk en Michał Jacaszek. Eregast is de hond Dex, die met enige regelmaat door de muziek blaft. Wesołowski brengt 6 composities van in totaal bijna 40 minuten lang. Het zijn veelal uiterst melancholische, repetitieve en tot de verbeelding sprekende muziekstukken. Op nostalgische wijze weet Wesołowski je aan de grond te nagelen en mee te slepen met zijn diepgravende zielenroerselen. Hij spreekt een universele taal van emotievolle schoonheid. De muziek doet wisselend denken aan die van Arvo Pärt, Michael Nyman, Henryk Górecki, Zbigniew Preisner, William Basinski, Jacaszek, Gavin Bryars, Max Richter, Jóhann Jóhannsson en William Ryan Fritch. Zelden klonk de dood der liefde zo liefdevol, levendig en wonderschoon. Een ontroerend en adembenemend meesterwerk.

door Jan Willem Broek

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.